Gömöri nyúltúra a Gyömbérre

2021.05.04

2015-öt írunk. Ez a túra sem ma volt, de a kedvenceim közé tartozik. Közeledett a Húsvét, és természetesen az időjárás akkor sem volt a legmelegebb. Szeles, esős ünnep várt ránk, így hát úgy döntöttünk, hogy az idei locsolkodás helyett felhúzzuk a bakancsot és a téli túra holmit, s irány a kaland az Alacsony-Tátra legmagasabb csúcsára, a Gyömbérre (Ďumbier 2045,9 m).

Az "előtte" fotó

Nyolcan indultunk útnak, barátok és kollégák, Felvidék két történelmi városából. Rimaszombatból Tommy, Jakub, Gábor, Józsi, Misi és én, Tornaljáról pedig Viktor és Lajos. Kiinduló pontunk a Trangoska parkolója volt. Nem voltam még akkoriban nagy túrázó, ez volt az első utam fel a Gyömbérre, méghozzá téli körülmények közt, hóban, jégen. Gábor kivételével, aki már akkor is nagy tapasztalattal rendelkezett, egyikünknek sem volt "macskája" (hágóvas), téli túra holmija, csak a sí cucc. Amatőrök módján indultunk el fölfelé a zöld jelzésen az M. R. Štefánik menedékházhoz (Chata generála M. R. Štefánika 1740 m).

Misi tapos :)

A jó kedvünk megvolt, egész úton beszélgettünk, hallgattuk Gábor vicces történeteit. Az időjárás is nekünk kedvezett, hétágra sütött ránk a nap. Áprilisban már a hideg sem olyan zord a hegyekben, mint télen, így sokunkról lekerült a vastag kabát, vagy a sapka. A menedékház felé tartva, körülbelül fél úton (tábla is jelzi), ha letérünk jobbra, a kis ösvény elvezet a Holt denevérek barlangjához (Jaskyňa mŕtvych netopierov 1750 m). Én ugyan még egyszer sem voltam a barlangban, de nagyon izgalmasnak tűnik. Többféle jegyet is lehet váltani: a kezdő, körbe sétáló, szétnézős szinttől egészen a profi barlangász szintig, de ez a szint már csak annak ajánlott, aki jártas a barlangászatban. Az utolsó, a hetedik szint, a Besztercei dóm (Bystrický dóm), ami pontosan az M. R. Štefánik menedékház alatt található 180 m mélyen a föld alatt, s óriási teret foglal magába a maga 52 500 m3-vel. Hogy könnyebb legyen elképzelni, ez egy körülbelül 100 m széles, 100 m hosszú és 5,2 m magas csarnok. Lélegzetelállító látványt nyújthat.

Kis pihenés után folytattuk utunkat, komótosan, lassan haladtunk a jeges havon. Jól jött volna mindnyájunknak a "macska", de így legalább többet nevettünk azon, aki elcsúszott. Sokan előztek minket, az idősebb generációkból valók is, akik fölfelé lábon haladtak, s lefelé sílécen csúsztak, időt spórolva ezáltal, és újabb izgalmakkal tarkítva a túrát. Az útvonal, térkép alapján, fölfelé 1:55 óra, de mi gyorsabban megérkeztünk a menedékházhoz. Olyan nagy hó volt, hogy a kinti teraszt teljesen betakarta, néhol látszott csak ki az asztalok és lócák teteje. Gyönyörű volt a kilátás, tiszta, messzibe tekintő. Lőttünk is pár fotót, a házba be se mentünk, várhat még az a sör, először érjünk fel a csúcsra, amíg ilyen napos az idő.

A déli, napsütötte hegyoldalakon figyelmeztetés volt érvényben a lavina veszély miatt. Volt szerencsénk messziről kémlelni a hatalmas hó zuhatagot, semmit sem kímélve maga előtt zúdult a mélybe. Télen, hóban, nem a kijelölt piros útvonal vezet a Gyömbér csúcsára, hanem egy egyszerűbb, kitaposott ösvény a hóban. Viszont amint a hótakaró elolvad, ezt már szigorúan tilos használni, mivel a hegyoldal tele van védett növényekkel.

Ha nem csal az emlékezetem, 40 perc alatt értünk fel a csúcsra, ahol a hóval borított, szél formázta, fagyott dupla kereszt jelzi, hogy megérkeztünk az Alacsony-Tátra legmagasabb pontjára, a Gyömbér csúcsára (Ďumbier 2045,9 m). Mire felértünk, összegyűltek a felhők is, így sajnos a látvány a Magas-Tátrára elmaradt, de kedvünket azért ez sem szegte. Én nagyon szeretek bukfencezni, szaltózni, a puha hóban fetrengeni, így ennek itt sem tudtam ellenállni, és belebukfenceztem a fehér vattacukorba :)

a Gyömbér csúcsán

Miután kibolondultam magam, elindultunk lefelé. Már várt ránk a forró káposztaleves és a folyékony kenyér. A lefelé úton gyorsabban haladtunk, szaladtunk a térdig erő hóban. Tommy kamerára vette az egész utunkat, így Ti is megnézhetitek, milyen volt a hangulat a gyalogtúránk alatt. Garantált a szórakozás. :)Az M. R. Štefánik menedékházat (Chata generála M. R. Štefánika 1740 m) 1924-től 1928-ig építették, és már 1924-től működik folyamatosan. Ezzel beírta magát Csehszlovákia és Szlovákia történelmébe, mint a legrégebben működő Alacsony-Tátrai menedékház. Híres kiváló konyhájáról, kellemes és barátságos kiszolgálásáról. A ház előterében egy fatáblán megemlékeznek a menedékház elkötelezett hegyi serpáiról, a lista élén Igor Fabricius nevével, aki összesen 173 291 kilogrammot cipelt fel.

Sokáig elvoltunk a menedékházban, ettünk, ittunk, jól szórakoztunk, de a délután közeledtével nem szerettük volna, ha ránk sötétedik, így hát nekiveselkedtünk a jeges, kitaposott, lefelé vezető útnak. Összebarátkoztunk egy tacskóval és talán a gazdájával is, ugyanis egy nagyon szimpatikus kis társaság haladt velünk szemben, fölfelé. A sok csúszkálás és esés után én már megelégeltem a csetlés-botlást, és fenéken csúszva folytattam tovább utamat, erre ösztönözve túratársaimat is. Igaz a mondás: "Egy bolond százat csinál" :)

az M. R. Štefánik menedékház teraszán

"Gömbörögve", gurulva, hó angyalkát formázva, minden lehetséges módon kiélveztük az év utolsó havas élményét. Ilyen jót még egy túra alkalmával sem szórakoztam, visszarepültünk a gyerekkor felhőtlen, gondtalan idejébe, amikor az ember még nem agyalt, csak megélte a pillanatokat úgy, ahogy azok voltak.

Annyira gyorsan elszaladt az idő, hogy észre sem vettük, és leértünk a hegyről. A parkolóban átöltöztünk szárazba, és egy közeli vendéglőben elfogyasztottuk a vacsoránkat. Annyira kellemes volt a túraélmény, hogy a következő évben, 2016-ban is az Alacsony-Tátrában töltöttem a húsvéti ünnepeket.

a csapat a csúcsot "rohamozva"
az M. R. Štefánik menedékház

Összegzés: indulás a Felsőszabadi (Horná Lehota) térségében található Trangoska parkolóból, zöld jelzésen egészen az M. R. Štefánik menedkházig (Chata generála M. R. Štefánika 1740 m), onnan tovább a téli, jelölt útvonalon fel a Gyömbér csúcsáig (Ďumbier 2045,9 m), majd vissza ugyanezen az útvonalon. Összesen 13,4 km és 5:30 óra. Pihenőkkel rá kell számolni 1-2 órát pluszban.

Érdekesség: Tommy Bolyky barátunk videó összeállítása a túráról itt érhető el.